claims processing @ Actua Verzekeringen

“Bij Actua Verzekering willen
we serieus hard groeien.”

Groeien en toch de kosten in de hand houden: dat is de uitdaging waarmee Actua – marktleider in productverzekeringen – zich wil gaan onderscheiden. Actua biedt een enorme verscheidenheid aan productverzekeringen. Dat maakt dat intern een groot aantal uiteenlopende formulieren verwerkt moet worden. “Handmatig is dit niet meer te doen als we onze ambities willen verwezenlijken”, aldus het hoofd claims processing bij Actua.

Waar zijn we begonnen

Ervaring hadden we al

Voordat we met onze schadeprocessen begonnen, hadden we al uitgebreid ervaring opgedaan bij onze polisadministratie. Bij de verwerking van polisaanvragen hebben we het aantal handmatige handelingen fors gereduceerd. Inderdaad, met de Transaction Robot.

Stap 1: monitoren

We zijn eerst maar eens stap voor stap gaan vastleggen welke handelingen nodig waren om de meest voorkomende schades te behandelen. De handelingen hebben we opgesplitst in vier groepen. Repeterend versus niet-repeterend en nieuwe data versus bestaande data.

Stap 2: data slim (her)gebruiken

Bestaande data konden we dus steeds hergebruiken. Nieuwe data wordt voor een deel op basis van repeterende handelingen automatisch gegenereerd. Al snel werd duidelijk dat we de data invoer met ca. 60% konden reduceren. Een déjà vu van de oplossing voor de polisadministratie.

‘Een extern adviseur had het over Straight Through
Information Processing. Mooi toch!’

Wat de Transaction Robot nu doet voor Actua

Controleren nieuwe schades

Nieuwe schades worden via onze website door de verzekerde aangemeld. De Transaction Robot pikt ze op, maakt een nieuwe schade aan en controleert deze direct met het verzekerde product. Dat doet-ie o.a. op basis van product ID-nummer, leeftijd van het product, schadehistorie klant en soort schade.

Terugkoppelen en uitzetten acties

Na de eerste controle door de Robot en daarna door de schadebehandelaar, zet de robot de nieuwe acties uit. Onder andere naar de klant en de reparateur. Met melding van schadenummer, gereserveerd schadebedrag en de reparatieprocedure. Alles inclusief duidelijke instructies.

Schades monitoren

Gemiddeld hebben we flink wat schades lopen. De Transaction Robot houdt ze allemaal continu in de gaten. Bij terugkoppeling van klant, reparateur, fabrikant, tegenpartij of andere deelnemers wordt het dossier direct geactiveerd en de status bijgewerkt.

Een groot deel van de inspanning

Het echte vakwerk doen we natuurlijk nog steeds zelf. Toch doet de Transaction Robot ongemerkt een groot deel van het werk dat we in het verleden allemaal met de hand deden. Neem alleen al de data-invoer en het automatisch versturen van instructies. Gewoon groots!

Nog meer informatie over schadebehandeling bij Actua Verzekeringen?
Bel ons dan even: 088 567 2000

Over Actua Verzekeringen

De Actua Groep b.v. biedt uiteenlopende verzekeringen aan. Voor zowel bedrijfsmatige, particuliere verzekeringen, garantieverzekeringen en pensioenen kunnen klanten bij de Actua Groep terecht. Bij de Actua Groep staat de klant altijd centraal; hun wensen worden vertaald naar de juiste verzekering. De jarenlange ervaring van de Actua Groep zorgt er altijd voor dat klanten goed verzekerd zijn en dat zij kunnen rekenen op een uitstekende service en maximale bescherming.

Ik help je verder met de digitale transformatie van de claims processing Laten we kennismaken